Fejlsøgning af internetforbindelse
Følg guiden hvis du ønsker at forbedre din forbindelse, eller hvis du oplever problemer med internettet.
Forside / Hjælp og kundeservice / Hjælp til internet / Vejledninger / Fejlsøgning af internetforbindelse
del 1 - Ingen forbindelse
Vægudtag – Ingen Forbindelse
Følg vejledningen nedenfor for at fejlsøge din manglende forbindelse.
Hvis du bor i en boligforening, og lige er flyttet ind, så skal du starte med at aktivere forbindelsen inde på vores startportal. Du kan følge vejledningen her:
Korrekt tilslutning
Tjek at alle kabler er ordentligt tilsluttet. Ethernet-kablet skal være tilsluttet i WAN-porten/internet på din router, og den anden ende skal være tilsluttet i vægudtaget. Kontroller at routeren er tilsluttet det korrekte vægudtag, hvis du har flere vægudtag i din bolig. Sørg også for at strømforsyningskablet er tilsluttet udstyret og at dioderne lyser.
Test kablet
For at tjekke om du har forbindelse fra vægudtaget, kan du lave en kablet forbindelse. Måden du tester forbindelsen kablet på, er ved at tilslutte netværkskablet direkte fra dit vægudtag til en PC udenom routeren.
Tjek at der er forbindelse direkte fra vægudtaget til en PC. Hvis du har forbindelse direkte fra vægudtaget, er det et tegn på, at det er routeren der er defekt. Har du stadig ikke forbindelse direkte fra vægudtaget, så bedes du kontakte vores kundeservice.
OBS: Selve netværkskablet kan også være beskadiget eller defekt. Derfor anbefales det også at teste med et andet netværkskabel.
Fiberboks – ingen forbindelse
Følg vejledningen for at fejlsøge din manglende forbindelse. Hvis du bor i en boligforening, og lige er flyttet ind, så skal du starte med at aktivere forbindelsen inde på vores startportal. Du kan følge vejledningen her:
Korrekt tilslutning
Tjek at alle kabler er ordentligt tilsluttet. Ethernet-kablet skal være tilsluttet i WAN-porten/internet på din router, og den anden ende skal være tilsluttet i fiberboksen i den korrekte port. Sørg også for, at strømforsyningskablet er tilsluttet udstyret og at dioderne lyser.
Genstart fiberboksen
Hvis du oplever problemer med din forbindelse, skal du starte med at slukke og tænde fiberboksen, for at se om det hjælper med at genoprette forbindelsen. Vent cirka fem minutter efter du har tændt den igen, og tjek derefter forbindelsen.
Test kablet
For at tjekke om du har forbindelse fra fiberboksen, kan du lave kablet forbindelse. Måden du tester forbindelsen kablet på, er ved at tilslutte netværkskablet direkte fra fiberboksen til en PC udenom routeren.
Hvis du har forbindelse direkte fra fiberboksen, er det et tegn på at det er selve routeren er defekt. Har du stadig ikke forbindelse direkte fra vægudtaget, så bedes du kontakte vores kundeservice.
OBS: Selve netværkskablet kan også være beskadiget eller defekt. Derfor anbefales det også at teste med et andet netværkskabel.
Genstart udstyret
Er der forbindelse direkte fra fiberboksen, er det en god idé at prøve at slukke og tænde din router igen, for at se om det hjælper med at genoprette forbindelsen. Vent cirka fem minutter efter du har tændt den igen, og tjek derefter forbindelsen.
Tjek hvordan dioderne lyser på routeren. Globus/internet skal lyse, dette indikerer at der er internetforbindelse til routeren. Derefter tjek om WiFi symbolet lyser, hvis dette ikke lyser, så vil den trådløse forbindelse ikke virke, og du vil ikke kunne finde routernavnet på dine enheder.
Hvis du ikke har en router fra os, kan vi ikke desværre ikke hjælpe med fejlsøgning af din router. Hvis din router er en ældre router, skal du overveje at udskifte den. Vi anbefaler at udskifte din router efter 3-5 år, da ældre routere kan påvirke både ydeevne, stabilitet og dækning negativt. Hvis din router ofte går ned eller kræver hyppige genstart, kan det være et tegn på, at den er slidt eller forældet.
OBS!
Hvis du ikke har vores Icotera router, og foretager en fabriksnulstilling på din nuværende router, skal du opsætte den igen fra bunden. En fabriksnulstilling sletter alle tilpassede indstillinger, inklusiv Wi-Fi-netværksnavn (SSID), adgangskode og andre konfigurationer, du muligvis har oprettet. Sørg for, at du selv kan opsætte den igen, eller at du har adgang til en vejledning til, hvordan dette gøres.
Del 2 – Dårlig forbindelse
Placering af routeren
Optimal placering kan gøre internetforbindelsen mere stabil og pålidelig –hvilket kan være vigtigt, når du streamer eller spiller online.
Her er seks enkle trin til at forbedre dit trådløse internetsignal:
1. Find en central placering
Trådløse routere udsender signaler i alle retninger, som en cirkel. Jo mere centralt du kan placere den, jo bedre dækning vil du få. Hvis du placerer din router nær et vindue, vil du sende en del af signalet ud af vinduet.
2. Undgå køkkenet
Det anbefales ikke at placere routeren i køkkenet. Da routere bruger radiosignaler til at fungere, kan elektriske apparater og store metaloverflader absorbere og forstyrre signalet – især mikrobølgerovne som bruger samme 2,4 GHz kanal som WiFi-routere, vil aktivt konkurrere med dit trådløse signal, når de er i brug.
3. Undgå vægge
Tykkere vægge og beton gør det sværere for dit internet at blive fordelt fra rum til rum, da væggene absorberer det trådløse signal, og reducerer kvaliteten af din forbindelse. Prøv at placere routeren tæt på åbne døråbninger, hvor signalet kan bevæge sig frit gennem hjemmet.
4. Undå gulvet
Forsøg at placere routeren på en hylde eller et bord. WiFi-signaler bevæger sig både op og ned, så hvis du placerer den på gulvet, vil en del af signalet forsvinde ned igennem gulvet.
5. Undgå spejle og vinduer
Hvis du placerer routeren nær et spejl, vil radiosignalerne reflekteres, hvilket kan have en negativ indvirkning på signalets ydeevne ved at sprede og fordreje det. Vær ligeledes opmærksom på andre reflekterende overflader.
6. Undgå elektroniske apparater
Elektroniske apparater i hjemmet, kan påvirke forbindelsen. Trådløse telefoner, babymonitorer, fjernsyn, alarmer og andre enheder, der bruger radiosignaler til at kommunikere, kan skabe forstyrrelser.
Kan ikke komme ind på specifikke sider
Har du problemer med at du ikke kan komme ind på specifikke hjemmesider, kan det skyldes indstillingerne på din router samt dine enheder.
Hvis dit netværk bruger både IPv6 og IPv4, kan du prøve at deaktivere IPv6 i netværksindstillingerne og se, om det løser problemet.
Derudover kan Firewall eller antivirussoftware på din computer eller dit netværk kan blokere adgangen til visse hjemmesider.
Smidt af forbindelsen
Hvis dine enheder bliver smidt af forbindelsen, kan det skyldes, at netværkskablet ikke er tilsluttet korrekt i routeren. Sørg for, at kablet er tilsluttet i WAN-porten på routeren, og ikke i LAN-porten
Hvis kablet sidder i LAN-porten, vil routeren automatisk gå i Bridge mode.
Bridge mode fungerer som en bro mellem dine enheder, hvilket kan forringe netværkskvaliteten og begrænse antallet af enheder, der kan være tilsluttet.
Dette kan resultere i, at du oplever at blive smidt af forbindelsen.
Hvis kablet er tilsluttet korrekt, kan du tjekke inde på routerens opsætning om den står i bridge mode, og sørger for at slå det fra.
WiFi
Hvis du oplever nedsat hastighed, kan du tjekke frekvenserne på din router. Dette kan ændres inde på routerens admin panel. Hvis du har vores Icotera router, kan det blot ændres fra vores app. Herudover kan du også tjekke kanal på din router. Ændring af kanal kan hjælpe med at forbedre dit Wi-Fi-signal og reducere interferens fra andre netværk. Dette kan også gøres fra vores app, hvis man har vores router. Vi kan ikke guide dig, hvis ikke du har vores router kan vi ikke vejlede i det, da det er forskelligt fra router til router.
2.4 GHz Båndet
- Rækkevidde: Længere rækkevidde og bedre gennemtrængning af vægge og andre forhindringer.
- Hastighed: Lavere end 5 GHz, men tilstrækkelig til grundlæggende opgaver som browsing og streaming.
- Interferens: Mere udsat for interferens fra andre enheder som mikrobølgeovne, trådløse telefoner og Bluetooth-enheder, da det er en mere overfyldt frekvens.
5 GHz Båndet
- Rækkevidde: Kortere rækkevidde sammenlignet med 2.4 GHz og mindre effektiv til at trænge gennem vægge og forhindringer.
- Hastighed: Højere hastighed og kapacitet, hvilket er ideelt til aktiviteter, der kræver høj båndbredde som streaming i høj opløsning og gaming.
- Interferens: Mindre udsat for interferens fra andre enheder, da det er en mindre overfyldt frekvens.
Kabel
Oplever du nedsat hastighed, kan det være en god idé at undersøge, om dit udstyr er i stand til at håndtere den hastighed, du har. Vi anbefaler at bruge CAT 6 kabler eller nyere, da disse kan understøtte højere hastigheder og bedre ydeevne. Herudover sørg for at netværkskablet ikke er beskadiget/defekt, da det også vil kunne påvirke hastigheden. Det er også vigtigt at sikre, at dit udstyr kan matche hastigheden. For eksempel, hvis din router ikke understøtter 1000 Mbps, selvom du bruger et kabel, der kan håndtere 1000 Mbps, vil hastigheden blive begrænset af routeren. Sørg derfor for, at både kabler og router er kompatible med dine hastighedsbehov.
Hvis der stadig er problemer, kan du tjekke din hastighed ved hjælp af en speedtest.
Hvad skal jeg gøre, førend jeg kører speedtest?
Der er et par ting, du skal gøre for at få den korrekte hastighed. Du skal bruge en bærbar eller stationær computer til at gennemføre testen, så hvis bruger en iPhone eller iPad, skal du skifte til en computer. Derefter:
- Luk alle andre vinduer, du har åbne på din computer
- Sluk for din firewall og antivirus-software hvis du kan
- Luk så mange programmer som muligt
- Sluk alt andet, der er tilsluttet din router, som andre computere, konsoller eller enheder
- Tilslut netværkskablet fra din fiberboks eller vægudtag direkte til din computer. Hvis resultaterne af hastighedstesten er okay, når du bruger kablet, kan det være, at WiFi-forbindelsen er årsagen til problemerne.
SPEEDTEST GUIDE
Hvordan kører jeg testen?
Åbn en webbrowser (f.eks. Internet Explorer, Safari eller Firefox) og gå til
www.speedtest.net/apps/windows
Download Speedtest-appen
Når hastighedstesten er gennemført, får du vist din ping-, download- og og uploadshastigheder.
Vi har brug for, at du udfører testen tre gange på en dag.
Tryk på knappen
»Indstillinger« i øverste højre hjørne for at få adgang til din historik.
Det vil se sådan her ud: