FAQ
Har du problemer med internet, telefoni eller noget tredje, så kan du finde svar på det meste her. Får du ikke svar på dit spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte BOLIG·NET Kundeservice.
Vi er klar til at hjælpe dig!
Forside / Hjælp og kundeservice / Hjælp til internet / FAQ
Du kan nemt undersøge dine muligheder i app’en, ved at trykke på “Mere” og vælge “Mit internet” og trykke på ”Hastighed”. Her kan du se de forskellige hastigheder, vi tilbyder hos dig. Har du internet via din boligforening, tilbydes der her forskellige hastigheder alt efter din foreningsaftale. Du kan nemt undersøge dine muligheder i appen, ved at trykke på ’Mere’ og vælge ’Mit internet’ og trykke på ’Hastighed’. Her kan du se de forskellige hastigheder, vi tilbyder hos dig.
Vær opmærksom på, at der kan være et op- eller nedgraderingsgebyr. Det kan du læse mere om, inden at du godkender ændringen.
Har du internet via din boligforening, tilbydes der her forskellige hastigheder alt efter din foreningsaftale, og det kan ligeledes op- eller nedgraderes i appen.
Du kan også sende en e-mail til kundeservice@bolignet.dk, så vil vi gerne hjælpe dig videre.
I langt de fleste tilfælde, kan forbindelsen faktisk leveres helt uden tekniker.
Du skal blot tilslutte din router til fiberboksen/vægstikket på din bopæl og så er du kørende med din nye forbindelse.
Boligforening
Er du ny kunde i din boligforening, skal du blot forbinde en router eller din pc direkte til vægstikket/fiberboksen med et netværkskabel. For at aktivere dit internet skal du gå ind på start.bolignet.dk og oprette din kundeprofil.
OBS husk at du skal være logget på routerens wifi, og slå mobil data fra, hvis du er på en mobil enhed.
Privat
Hvis du har bestilt fiber til din adresse, og der allerede er installeret en fiberboks på adressen, er der med stor sandsynlighed ikke brug for en tekniker.
Er der ikke i forvejen etableret en fiberboks, eller gravet fiber ind til din bopæl, skal du regne med at der skal en tekniker forbi og lave de praktiske opgaver, før din forbindelse virker.
Når du opretter en bestilling på https://bolignet.dk, kan du se, om du har behov for en tekniker eller ej.
Du kan også se, om der mangler gravearbejde på din grund og hvor mange meter, der skal graves.
Hvis du har spørgsmål til opstart, tekniker eller andet, så er du altid velkommen til at sende os en mail til kundeservice@bolignet.dk.
Boligforening
Hvis du bor i en boligforening, og du fraflytter adressen, kan forbindelsen ikke forblive aktiv til den nye lejer. Forbindelsen skal opsiges ved fraflytning, og der skal i samme forbindelse oprettes en ny kundeprofil og aktiveres en ny forbindelse til den nye beboer.
Privat
Har du en privatforbindelse og skal flytte fra adressen, kan den nye ejer på adressen godt overtage forbindelse. Ønsker du/I at overdrage forbindelsen kan I skrive til os på kundeservice@bolignet.dk så vil vi gerne hjælpe jer med at få forbindelsen overdraget.
Det er desværre ikke muligt at tage din forbindelse med dig.
Alle abonnementet er låst til den adresse de er oprettet på. Du skal derfor opsige dit abonnement og derefter oprette et nyt abonnement til din nye adresse.
Du kan opsige dit abonnement i appen ved at trykke ’Mere’ og vælge ’Mit internet’ derefter trykke på ’Opsig abonnement’ eller ved at skrive til os på kundeservice@bolignet.dk
Hvis du flytter internt i en boligforening, som har en kollektiv aftale med os, kan du flytte dit abonnement med dig. Du skal blot tilkoble din computer eller router med internetkablet til vægstikket i din nye lejlighed.
Åben en webbrowser og gå til start.bolignet.dk. Log på med dine oplysninger, som du allerede har registreret hos os, og ændre her din adresse.
Dit abonnement overflyttes hermed automatisk, og du er klar til at bruge internet. Vær opmærksom på, at det koster 250 kr. at flytte abonnementet til din nye adresse, dog slipper du for vores standard opsigelsesperiode på løbende måned plus en måned når du flytter internt.
Privat
Så snart forbindelsen er etableret og leveret på din adresse, har du seks måneders binding på dit abonnement. Ønsker du at træde ud af bindingsperioden, er det muligt ved at betale et gebyr for annullering af aftalen.
Ved en oprettelse med ønsket dato, har du 14 dages fortrydelsesret, hvor du i denne periode kan annullere aftalen kvit og frit.
Når de 14 dage er udløbet, kan du ikke længere annullere aftalen kvit og frit, men fortryder du alligevel, er det muligt at betale et annulleringsgebyr.
De seks måneders binding starter ved levering af forbindelsen. Ønsker du at købe dig ud af bindingsperioden koster det 499 kr.
Vælger du derimod hurtigst muligt ved oprettelsen, bortfalder dine 14-dages fortrydelsesret, og aftalen kan derfor kun annulleres ved betaling af et gebyr.
Efter bindingsperioden på seks måneder kan dit abonnement opsiges løbende måned + én måned.
Boligforening
Har du abonnement hos os igennem din boligforening, har du ingen binding på dit abonnement.
Du skal derfor kun være opmærksom på din opsigelsesperiode, som er løbende måned + én måned.
Hvis du har spørgsmål til din binding, eller ønsker at fortryde et køb, kan du kontakte os på kundeservice@bolignet.dk
Det er desværre ikke muligt at sætte dit abonnement i bero.
Skal du ud at rejse i en længere periode, kan du opsige dit abonnement og genbestille igen, når du får brug for internet igen.Det har du desværre ikke mulighed for.
Skal du ud at rejse i en længere periode, skal du opsige dit abonnement og genbestille igen, når du får brug for internet.
Vi er selvfølgelig kede af at se dig her på siden, men vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig godt videre.
Privat
Hvis din bindingsperiode er overstået, har du løbende måned + én måneds opsigelse.
Lad os tage et eksempel: Ønsker du at opsige til d. 1. juli 2024, skal opsigelsen ske senest d. 31. maj 2024.
Ønsker du at opsige dit abonnement i bindingsperioden, vil du blive opkrævet et gebyr på 499 kr. For opsigelse i bindingsperioden.
Nedenfor kan du læse hvordan du opsiger dit abonnement.
Boligforening
Har du abonnement hos os igennem din boligforening, har du ingen binding på dit abonnement.
Du skal derfor kun være opmærksom på din opsigelsesperiode, som er løbende måned + én måned.
Du kan opsige dit abonnement i appen ved at trykke ’Mere’ og vælge ’Mit internet’ derefter trykke på ’Opsig abonnement’.
Alternativt kan du også sende dit ønske om opsigelse til kundeservice@bolignet.dkVi er selvfølgelig kede af at se dig her på siden, men vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig godt videre.
Hvis din bindingsperiode er overstået, har du løbende måned + én måneds opsigelse.
Lad os tage et eksempel: Ønsker du at opsige til d. 1. juli 2021, skal opsigelsen ske senest d. 31. maj 2021.
Er dit abonnement indenfor bindingsperioden, kan der opkræves et gebyr.
Du kan opsige dit abonnement i app´en ved at trykke ”Mere” og vælge ” Mit internet” derefter trykke på ” Opsig abonnement”.
Eller sende din opsigelse på kundeservice@bolignet.dk
Du vil aftale en dato for teknikerbesøget i god tid, så du ved hvornår du skal være hjemme.
Teknikeren ringer til dig 30 minutter, før han ankommer til adressen på selve dagen.
Du kan annullere eller ændre din aftale mindst 24 timer inden det planlagte besøg for at undgå gebyrer. Hvis du vil annullere eller ændre din aftale inden for 24 timer før besøget, vil det medføre et gebyr på 500 kr. Annullering eller ændring inden for 3 timer før besøget medfører fuld betaling for teknikerbesøget.
Hvis du ønsker at ændre eller annullere dit teknikerbesøg, kan dette gøres ved at ringe til os på 70277067 eller sende en mail til kundeservice@bolignet.dk
Når du får besøg af en tekniker, skal der være en person til stede på adressen, som kan lukke teknikeren ind.
Personen skal være myndig og fyldt 18 år. Er der ingen hjemme på adressen, bliver du opkrævet for et forgæves teknikerbesøg.
Hos os har du flere muligheder for betaling, så du kan vælge præcis den løsning, der passer bedst til dig.
Ønsker du at skifte til en anden betalingsform eller periode, så kan du kontakte os på mail: kundeservice@bolignet.dk
Automatisk kortbetaling
Med automatisk kortbetaling betales dine regninger helt automatisk gennem dit betalingskort. Det er en gratis ydelse, og vores mest populære betalingsmåde. Du kan vælge mellem månedlig og kvartalsvis betaling. Du kan altid registrere og opdatere dit betalingskort direkte i appen ved at trykke på ‘Mere’, de tre små prikker i nederste højre hjørne, og derefter på ‘Min profil’. Her kan du ændre din e-mail, dit telefonnummer, din adgangskode eller dine betalingsoplysninger.
Betalingsservice
Du kan tilmelde dine regninger til Betalingsservice, så dine regninger betales automatisk. Når du tilmelder dig Betalingsservice, pålægges der et betalingsgebyr på 10 kr. per faktura.
Du kan vælge mellem månedlig og kvartalsvis betaling. Du kan læse mere om, hvordan du tilmelder dig her: https://www.betalingsservice.dk/privat. Når du tilmelder dig, kan du finde PBS-nummer, debitornummer og kundenummer på en af dine fakturaer. Find dem ved klikke på ’Fakturaer’ på appen.
Manuel betaling
Du kan også vælge at betale dine regninger manuelt, hvor du selv foretager indbetalingen, når du har modtaget din faktura. Du kan vælge at betale gennem linket til vores hjemmeside: www.bolignet.dk/betal, hvor du indtaster dine kortoplysninger, eller sender dig selv en notifikation til MobilePay. Du kan også betale med FI-kort gennem din netbank. Der pålægges ved denne betalingsmetode et administrationsgebyr på 29 kr. per faktura. Du kan ligeledes med denne betalingsform vælge mellem månedlig og kvartalsvis betaling.
EAN
Din sidste betalingsmulighed er via EAN. Her pålægges et administrationsgebyr på 25 kr. per faktura. Du kan vælge mellem månedlig og kvartalsvis betaling.
Ønsker du også at modtage din faktura på brev, koster det et administrationsgebyr på yderligere 59 kr.
OBS. Hvis du vælger kun at modtage din faktura pr brev, hæfter vi ikke for, hvis brevet bliver væk i posten.
Du har altid dine fakturaer lige ved hånden med vores app, og vi sender dig dem ligeledes hver måned på mail. Du kan finde dine fakturaer i appen ved at klikke på ’Fakturaer’.
Er en bestemt faktura blevet væk? Så kan du kontakte os på kundeservice@bolignet.dk, så sender vi den gerne til dig igen.
Du kan opdatere dit betalingskort i vores app. Det kan du gøre ved at trykke på ’Mere’, ’Min Profil’, vælge ’Betalingsmåde’ og herefter ’Opdater kort’.
Du kan også ringe eller skrive til os, så vil vi gerne sende dig en e-mail med et link til oprettelse af dit nye betalingskort.
Ønsker du at skifte til en anden betalingsform eller periode, så kan du kontakte os på mail: kundeservice@bolignet.dkDu kan opdatere dit betalingskort i vores app. Det kan du gøre ved at trykke på “Min Profil” vælge “Betalinger” og herefter “Opdater kort”.
Ønsker du at skifte til en helt anden betalingsform eller periode, så kontakt os på mail: kundeservice@bolignet.dk
Hvis du ønsker at få oprettet arbejdsgivebetalt internet, kan du sende en mail til kundeservice@bolignet.dk, som indeholder nedenstående oplysninger:
Firmanavn
Firmaadresse
E-mailadresse til fakturering
Evt. EAN-nummer, hvis din arbejdsgiver foretrækker at betale via EAN
Når vi har modtaget din forespørgsel om arbejdsgiverbetalt internet, samt de ovenstående oplysninger, kan vi oprette det for dig.
Alternativt kan du også selv oprette det i appen. Klik på ’Mere’ og derefter på ’Min Profil’, tryk nu på ’Fakturaadresse’. Her kan du udfylde de ovenstående oplysninger, og selv sætte arbejdsgiverbetalt internet op. Dine fakturaer vil derefter fremtidigt blive sendt til den angivne e-mailadresse.
Hvis du downloader din faktura, vil du under ‘Betegnelse’, kunne se hvad du betaler til.
Har du spørgsmål til din faktura, er du velkommen til at kontakte os på 70 27 70 67 eller på kundeservice@bolignet.dk, så gennemgår vi gerne din faktura sammen med dig.
Hvis du har en udestående regning, kan du hurtigt og nemt betale den her: https://l.bolignet.dk/kundeservice/regnskab/betal
Du skal blot indtaste dit fakturanummer, og vælge mellem kortbetaling eller MobilePay. Vælger du MobilePay vil du modtage en notifikation på appen, og du mangler nu kun at godkende betalingen. Din regning vil nu blive betalt med det samme.
Du kan også betale din faktura i appen under ’Fakturaer’.
Hvis betalingen ikke er sket inden for betalingsfristen, vil der blive pålagt et rykkergebyr på næste opkrævning.
Hvis du er tilmeldt automatisk betaling via kort eller PBS, som af den ene eller anden årsag bliver afvist, sender vi dig information om det på både e-mail og SMS hver dag de første 3 dage efter betalingsdatoen.
Hvis der ikke reageres og betales senest på 3. dagen, er vi nødsaget til at lukke for dine tjenester, og der pålægges et lukningsgebyr på 250 kr.
Er du registreret som manuel betaler vil du én uge efter betalingsdatoen modtage en SMS og en e-mail med en rykker. Betales fakturaen fortsat ikke vil du efter 10 dage igen modtage en rykker samt et lukningsgebyr.
Indbetales der fortsat ikke, vil der komme yderligere rykkerskrivelser, og vi forbeholder os retten til at sende sagen videre til Inkasso.
Dét er den, da vores forbindelse kører igennem et sikkerhedsnet som kaldes Dobbelt NAT.
Sagt på dansk, betyder det, at trafikken dirigeres igennem vores server som beskytter mod angreb og lignende.
Du kan nemt undersøge dine muligheder i appen, ved at trykke på ’Mere’ og vælge ’Mit internet’ og trykke på ’Hastighed’. Her kan du se de forskellige hastigheder, vi tilbyder hos dig.
Vær opmærksom på, at der kan være et op- eller nedgraderingsgebyr. Det kan du læse mere om, inden du godkender ændringen.
Har du internet via din boligforening, tilbydes der her forskellige hastigheder alt efter din foreningsaftale, og det kan ligeledes op- eller nedgraderes i appen. Er du slet ikke kunde hos os endnu, kan du se hvilke abonnementer vi tilbyder på https://bolignet.dk/, ved at indtaste din adresse.
Du kan også sende en e-mail til kundeservice@bolignet.dk , så vil vi gerne hjælpe dig videre.
Ønsker du at lave en hastighedstest på din forbindelse, kan du gøre det gennem https://www.speedtest.net/apps/desktop.
Bemærk! For at teste den korrekte hastighed, skal du teste fra en computer med et netværkskabel tilsluttet direkte til vægudtaget eller fiberboksen, hvor vi leverer forbindelsen fra.
Vi gør dig opmærksom på, at hvis du tester med en bærbar computer, skal der være sat strøm til den bærbare computer, så den yder med maksimal ydelse. Dertil skal WiFi, VPN og anti-virus være slået fra i det øjeblik, der testes.
Har du ikke noget udstyr med indgang til et netværkskable, anbefaler vi, at du låner en computer med netværksstik, så vi kan hjælpe med fejlsøgningen på dit netværk.
Har du spørgsmål til udførelse af speedtesten, er du altid velkommen til at sende os en mail på kundeservice@bolignet.dk, så vil vi gerne hjælpe dig videre.
Ønsker du, at vi tjekker resultaterne for dig, skal du foretage 3 hastighedstests med ca. 5 minutters mellemrum for at undgå udefrakommende forstyrrelser. Derefter bedes du sende skærmbilleder af resultaterne til kundeservice@bolignet.dk eller gennem appen. Det gør du ved at klikke på ’Hjem’, derefter på ’?’ i øverste højre hjørne, og klik derefter på ’Send billede’.
Ved hastighed eller netværksproblemer kan det i mange tilfælde løses ved at genstarte routeren. Sluk for routeren på strømknappen, eller tag strømmen fra den. Vent nu 30 sekunder inden du tænder igen.
Har du brug for yderligere assistance kn du altid ringe eller skrive til os på 70 27 70 67 eller kundeservice@bolignet.dk.
Ja, det kan du! Du kan både tilkøbe en fast IP-adresse eller en global IPv6. BEMÆRK: Vi kan vejlede dig i, hvordan du korrekt mapper din faste IP. Vi tilbyder dog ikke dybdegående support til opsætning af fast IP på dit udstyr, herunder hjælp til port forwarding eller lignende konfigurationer. Prisen for fast IP-adresse er 40 kr. / måneden og 250 kr. / oprettelsesgebyr. Opsigelsesperioden er løbende måned + 1 måned på fast IP.
Hvis du gerne vil tilgå dit overvågningssystem eller server, og sikre du altid har den samme IP-adresse, har du brug for en fast IP-adresse.
Du kan bestille en fast IP- adresse i app’en. Tryk på ‘Mit Internet’ og ‘Faste IP- adresser’ herefter bestiller du ved at trykke ‘Køb af fast IP-adresse’.
Anvender du ikke app’en, kan du sende os en mail til kundeservice@bolignet.dk med dit navn og adresse, så sørger vi for at oprette det for dig.
BEMÆRK: Vi kan vejlede dig i, hvordan du korrekt mapper din faste IP. Vi tilbyder dog ikke dybdegående support til opsætning af fast IP på dit udstyr, herunder hjælp til port forwarding eller lignende
konfigurationer. Prisen for fast IP-adresse er 40 kr. / måneden og 250 kr. / oprettelsesgebyr. Opsigelsesperioden er løbende måned + 1 måned på fast IP.
Ved en kablet forbindelse garanterer vi hele 90% af den hastighed, der er med i dit abonnement.
Tester du igennem din router på Wifi skal du forvente 30-40% af hastigheden går tabt.
Der er mange ting i hjemmet som påvirker hastigheden.
Et par enkle råd er:
Placer routeren centralt i hjemmet, så den står frit og højt. Sørg for at antennerne vender lodret opad.
Undgå forstyrrelser fra andet elektronisk udstyr.
Hold afstand til vægge, vinduer og glaspartier.
Vær opmærksom på hvilken kanal og frekvens du trækker wifi signalet fra.
Er hastigheden lavere end lovet
Når du køber en fiberforbindelse hos Bolignet, afhænger den hastighed, du kan få leveret, af hvilke kabler der er på din adresse, og en masse interne forhold i dit hjem.
For at kunne opnå den fulde hastighed, f.eks at hente data med 1.000 Mbit/s, skal dine interne installationer også understøtte 1.000 Mbit/s, dvs. der skal overalt i forsyningskæden mellem router og dit udstyr anvendes CAT5e/CAT6 kabling, ligesom eventuelle switche og hubs skal være fuldt Gigabit Ethernet kompatible etc.
Det er vigtigt at være opmærksom på, det teoretisk ikke er muligt at opnå 1.000 Mbit/s på en trådløs forbindelse, og afhængigt at dit trådløse netværk vil man maksimalt kunne opnå 600 Mbit/s. Dette gælder enhver version af iPhone, Android mobiltelefoner, alle generationer iPad, og alle andre tabletter. Det samme forhold er gældende for samtlige enheder til afspilning af streamingindhold, herunder Chromecast, Apple TV etc.
Ved ustabil forbindelse kan du gøre følgende.
1. Genstart din router og fiberboks. Har du ikke en fiberboks på din bopæl, skal du blot genstarte din router. Løser dette ikke problemet fortsæt til step 2.
2. Foretag 3 hastighedstest efter Bolignets vejledning som du kan finde under
”Hvordan laver jeg en hastighedstest?”
3. Send os skærmbilleder af dine tests på kundeservice@bolignet.dk eller via vores app. Så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Speedtest App kan downloades på din computer her.
1. Tjek om dit udstyr (fiberboks/router) er tændt.
2. Genstart dit udstyr (router, fiberboks, computer, tablet osv).
3. Se ‘Driftstatus’ i app’en.
4. Undersøg om der er forbindelse med et internetkabel direkte fra din computer til internetstik/fiberboks.
5. Hvis du har forbindelse via internetstikket/fiberboks med et kabel direkte til computeren, ligger fejlen oftest i routeren.
6. Hvis du stadig er uden forbindelse, giv os et kald på 70277067 når du er hjemme, så kan vi fejlsøge sammen med dig.
Mange vælger kun at bruge trådløst internet (Wi-Fi) i deres hjem.
Forståeligt nok, da man slipper for kabler og det giver stor bevægelsesfrihed samt let tilslutning af mobil, tablet og andre bærbare enheder.
Har du enheder, fx stationær computer og TV, med faste pladser, anbefaler vi
dog forbindelse med netværkskabel. Det giver nemlig den bedste stabilitet og udnyttelse af fibernettets hastighed.
Ved netværks eller hastigheds problemer kan det i mange tilfælde løses ved at genstarte routeren. Sluk for routeren på strømknappen. Vent 30 sekunder, inden du tænder igen.
Der kan være lokale forstyrrelser på driften, som påvirker din internetforbindelse. Hvis du ikke allerede har gjort det, så start med at tjekke, om der driftsforstyrrelser på din adresse.
Du kan se driftsforstyrrelser i app´en.
Har du tilsluttet andet udstyr til din router, som WiFi Booster eller andre typer Wi-Fi forstærkere, så prøv at koble udstyret fra og tilslut direkte til routeren – så du er sikker på, at fejlen ikke ligger på dit eget udstyr eller netværket.
OBS. Wi-Fi lampen på selve routeren kan være slukket, hvis du har tilsluttet ekstra udstyr.
Det går ud over hastigheden, hvis I er flere i hustanden på samme tid, som er på nettet – specielt, hvis I streamer indhold fra Film eller Netflix.
Prøv derfor at få andre i hustanden til at lukke for streaming og andet, og se om det hjælper på hastigheden.
Hvis det gør det, så bør du overveje at opgradere internetforbindelsen, så I kan være flere på samtidig, uden det går ud over hastigheden.
Andet trådløst udstyr samt almindelige el-apparater i hjemmet kan have indflydelse på din Wi-Fi forbindelse, fordi de går ind og forstyrrer Wi-Fi frekvensen. Det kan fx være bluetooth-højtaler, mikroovne, babyalarmer og fastnet-telefoner.
Hvis du har mulighed for det, kan du derfor prøve at slukke for øvrige elektriske apparater og se, om det forbedrer hastigheden på netværket. I så fald skal du flytte apparaterne længere væk fra routeren.
Den finder du øverst på forsiden i appen.
Hvis du har brug for flere oplysninger eller fejlsøge på dit netværk kan du klikke på “vis detaljer”.
Her kan du se alt vedrørende din forbindelse.
Har det kun stået på i dag?
Så kan du med fordel tage et kig på Driftstatus i vores app, eller se om vi har sendt dig en mail med information om nuværende driftsforstyrrelser i dit område.
Hvis du ikke har modtaget information om driftsforstyrrelser i din app eller på mail, så prøv at genstarte din router. Hvis det ikke virker, så ring endelig til os på 70277067.
Har det stået på i længere tid?
Prøv først at genstarte din router og undersøg om kabler, ledninger mm. er sat rigtigt i.
Hvis det ikke virker, så ring endelig til os på 70277067.
Du kan selv vælge om du vil bruge din egen router eller leje en af os for kun 39kr./mdr.
Når du lejer en router hos os, følger der en lang række fordele med såsom:
Teknisk support, automatiske opdateringer samt muligheden for at se og ændre dine routerindstillinger i vores app.
Vil du leje en router af os eller har du spørgsmål, kan du kontakte vores kundeservice på 70 27 70 67 eller sende en mail til kundeservice@bolignet.dk.
Du kan nemt bestille en router i app’en under ’Hjem’ herefter ’En optimal forbindelse i hele hjemmet!’ Tryk ’Bestil nu’ eller ved at sende os en mail på kundeservice@bolignet.dk.
Det koster kun 39 kr./md. at leje en router hos os, og så får du tilmed også en række fordele med såsom teknisk support, automatiske opdateringer samt muligheden for at se og ændre dine routerindstillinger i vores app. Dét er smart!
Ja, det kan du i hvert fald. Vores forbindelse er ikke låst til en specifik router, så du kan selv vælge hvilken router, du vil bruge. Du kan som udgangspunkt bruge hvilken som helst router, så længe den ikke er låst af en anden internetudbyder. Vi anbefaler dog altid at leje en Icotera router af os. Ved at bestille vores router fremfor at bruge en anden, er du garanteret en router, der kan trække 1000Mbit, og vi kan hjælpe dig med mange flere ting, end vi kan, hvis du bruger en anden router. Vi kan blandt andet hjælpe dig med at skrifte navn og kodeord på din router, skifte frekvenser, hvis der er mange forstyrrelser fra andre lejligheder, splitte internettet til 2.4 GHz og 5 GHz. Vi kan desuden hjælpe dig med fejlmeldinger og diagnosticeringer, så den vil jeg altid anbefale til vores forbindelser fremfor andre. Hvis du ønsker at bestille vores router som koster 39 kr./md at leje, så kan du gøre det, ved at skrive en e-mail til kundeservice@bolignet.dk eller gennem vores app.
Det vigtigste er at investere i en router, der kan håndtere den hastighed, du har på din adresse.
Ja, du kan godt selv være med til at optimere dit trådløse signal. Hvis du gerne vil forbedre signalet, kan du gøre følgende:
Placér din router centralt og højt. Hvis din router har antennerne, anbefales det, at de skal pege lodret op, og routeren skal være i god afstand til vægge, varme og andet elektronisk udstyr
Vælg 5 GHz hvis muligt. 5 GHz giver hurtigere hastighed, hvor 2.4 GHz giver længere rækkevidde
Vælg kanal 1, 6 eller 11 på din router for færreste forstyrrelser på 2.4 GHz, og kanal 4 eller 48 på 5 GHz
Sørg for god afstand til andet elektronisk udstyr og benyt et intakt netværkskabel
Du er også meget velkommen til at kontakte os på 70277067 på vores chat eller sende en mail til kundeservice@bolignet.dk, hvis du ønsker hjælp til optimeringen af dit trådløse signal.
1. Sæt strøm til routeren og tænd på kontakten.
2. Tilslut internetkabel fra WAN port på router til internetstik i væggen/fiberboks.
På Bolignet routere er WAN porten blå.
Din router er nu klar til brug.
Du skal regne med at ca. 30-40% af din hastiged vil blive tabt når du sætter routeren i internetstikket/fiberboksen.
Årsagen er at, forbindelsen skal igennem routeren og ud til alle dine enheder.
Du kan med fordel finde vores spørgsmål “Hvordan optimerer jeg mit trådløse signal?”, og følge disse trin for at se, om det gør en forskel hos dig i oplevelsen over Wi-Fi.
Hvis du har din egen router, kan du typisk finde navn og kodeord bag på routeren. Hvis ikke det virker, har du muligvis selv ændret det.
Hvis du resetter routeren, vil navnet of kodeordet ligeledes blive nulstillet, og være det samme som der står bag på routeren. Du skal dog være opmærksom på at hvis du gør det, så skal den sættes op på ny, og vi vil derfor råde dig til, at du kan finde en opsætningsguide til routeren.
Hvis du lejer Icotera routeren kan du se og skifte navn og kodeord til dit netværk her i appen.
1. Klik på ‘Mere’, de tre små prikker i nederste højre hjørne 2. Klik på ’WiFi routere’ 3. Klik på din Icotera router som står som ‘Tilkoblet’ 4. Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne 5. Under ‘Avancerede Indstillinger’ kan du klikke på både 2,4GHz og 5GHz. Vi anbefaler at kalde dit netværk 2.4GHZ og 5GHZ efterfølgende, så du nemt kan kende forskel på dine netværk. 6. Ændre SSID, som er navnet på dit WiFi, og ændre adgangskoden 7. Rul ned, og tryk ‘GEM’
Hvis du lejer Icotera routeren, kan du se og skifte navn og kodeord til dit netværk her i appen.
1. Klik på ‘Mere’, de tre små prikker i nederste højre hjørne 2. Klik på ’WiFi routere’ 3. Klik på din Icotera router som står som ‘Tilkoblet’ 4. Klik på tandhjulet i øvrerste højre hjørne 5. Under ‘Avancerede Indstillinger’ kan du klikke på både 2,4GHz og 5GHz. Vi anbefaler at kalde dit netværk 2.4GHZ og 5GHZ efterfølgende, så du nemt kan kende forskel på dine netværk. 6. Ændre SSID, som er navnet på dit WiFi, og ændre adgangskoden 7. Rul ned, og tryk ‘GEM’
Du er også mere end velkommen til at ringe til os på 70 27 70 67 eller sende en mail til kundeservice@bolignet.dk, så vil vi gerne ændre det for dig.
Har du din egen router, anbefaler vi at du googler modellen på routeren, samt en vejledning til, hvordan du kan skifte navn og kodeord.
Du kan faktisk nemt ændre det via vores app, hvis du lejer routeren igennem os.
Ellers kan du indtaste 192.168.7.1 i din internetbrowser, og logge ind med dit netværksnavn og kodeord. Som standard hedder begge dele admin.
Til sidst kan vi henvise til den manual, der fulgte med din router.
Du er også mere end velkommen til at ringe til os på 70 27 70 67 eller sende en mail til kundeservice@bolignet.dk, så vil vi gerne ændre det for dig.
Hvis du lejer routeren hos os, kan du nemt nulstille den via vores app.
Ellers er der en Reset-knap bag på routeren, som du kan trykke inde i et par sekunder, ved hjælp af noget spidst såsom en kuglepen.
Her anbefaler vi ikke en nål, da den kan gøre mere skade end gavn.
Derefter er routeren nulstillet.
Routeren kan du sende retur til os på følgende adresse:
BOLIGNET A/S
Tempovej 27 1.sal
2750 Ballerup
Returforsendelsen er for egen regning og med omdeling.
Forskellen på de to frekvenser er hastighed og rækkevidde. Hvis routeren understøtter 5 GHz og signal styrken tillader det, vil man opnår en bedre hastighed.
2.4 GHz dækker bedre over et større areal og kan nå ud i andre lokaler, men ved en lavere hastighed.
5 GHz er hurtigere end 2.4 GHz, men har en kortere rækkevidde i forhold til dækning. Dvs. at hvis du er langt væk fra din router, eller i et andet lokale, vil din trådløse enhed opnå et bedre signal via 2.4 Ghz.
Anvender du vores router, vil vi som standard opsætte dine trådløse netværks indstillinger med 2 forskellige trådløse netværk, så du kan kende forskel på 2.4 og 5 Ghz. Afhængigt af forholdene, kan det være nødvendigt skifte mellem 2.4 GHz og 5 GHz, for at opnå den bedste forbindelse.
Anvender du din egen router, kan du også opleve at routeren anvender samme navn til 2.4 GHz og 5 Ghz, og da vil dit trådløse udstyr selv bestemme hvilket netværk det anvender.
2.4 GHz
Lavere hastighed
Længere rækkevidde (Bedst til større afstande eller eller hvis der er vægge mellem router og enhed)
5 GHz
Højere hastighed
Kortere rækkevidde
Dit Wi-Fi bliver sendt ud via trådløse netværkskanaler, og kan i nogle tilfælde overlappe med naboens trådløse signal som kan påvirke din hastighed. Derfor kan det ofte løse wifi-problemer ved at anvende en anden netværkskanal, som skaber mindre forstyrrelser.
Hvis du oplever problemer med dit wifi, kan det være en god idé at skifte netværkskanal i din router.
Har du en router fra Bolignet, har du mulighed for at udføre en frekvens analyse i app´en. Det gør du ved at trykke ” Wi-Fi router” under ”Handlinger”og derefter ”Frekvens analyse”.
Har du brug for hjælp til, at ændre på frekvenskanalerne, så kontakt os gerne på 70277067, så hjælper vi gerne.
Ved anvendelse af egen router.
Hvis du ønsker at ændre på frekvenskanalerne, skal du logge ind på din egen router, under indstillingerne kan du ændre frekvenskanaler på din Wi-Fi forbindelse.
Ønsker du derimod være fri for dette, anbefaler vi routerleje hos Bolignet, hvor vi yder fuld support og fejlsøgning på din forbindelse samt ændringer på frekvensen.
For at se fordelene ved routerleje kan du se mere i app´en under ”Wi-Fi & Router” og derefter ”Hvordan bestiller jeg en router?”
Der er mange ting i dit hjem, som kan påvirke dit Wi-Fi. Det er derfor vigtigt at routeren bliver placeret rigtigt, så du får det bedste ud af din Wi-Fi forbindelse.
Vi guider dig til, hvor det er mest optimalt at placere din router og at det ofte er en god ide at skifte netværkskanal for at optimere forbindelsen.
Faktisk så spiller placeringen af din router, ofte den største rolle i dækningsproblemer. Det er bedst at placere din router i det rum, hvor du befinder dig mest, eller der, hvor du vil have den bedste og stærkeste forbindelse.
Placer routeren højt i boligen, og gerne centralt og tæt på de primær områder, hvor du vil benytte Wi-Fi.
Undgå placering i skabe eller bag større møbler. Jo mere plads der er omkring din router, desto bedre.
Placer routeren i god afstand til andre elektroniske apparater.
Undgå høj varme. Routere præsterer dårligere, hvis de bliver for varme. Stil ikke router tæt på radiatorer eller andet, der skaber varme.
Genstart routeren af og til. Gøres ved at slukke på on/off-knappen, vente 10 sekunder, og tænde på on/off-knappen igen.
Fik du ikke svar på dit spørgsmål?
Kontakt vores kundeservice, og få hjælp ti at komme videre. Du kan kontakte os alle hverdage 8:00-16:00.